Menu

Game Maker

Blog jest w całości poświęcony tworzeniu gier w programie Game Maker

Podstawowe, podstawy, podstaw-początki z Game Maker-em

wostok1

GameMakerLogoWitaj! Jeżeli czytasz ten wpis, mam przypuszczenie, graniczące z pewnością, że chcesz nauczyć się jak tworzyć gry. Dobrze trafiłeś! Postaram przekazać tobie, wszystko co wiem o tym programie. A więc bez przedłużania: zaczynajmy!

Instalacja

Nie będę rozwodził się nad instalacją, programu Game Maker. Proponuję ściągnąć go ze strony www.Dobre programy.pl. Uważaj tylko, aby przez przypadek nie ściągnąć Game Maker: Studio. Łatwo się pomylić, jednak są to zupełnie inne programy.

Wstawiamy obiekt

Jeżeli udało ci się przebrnąć, przez moje gadanie i szczęśliwie zainstalować program, nadszedł czas abyś się czegoś nauczył. Najpierw zacznijmy od wstawienia obrazka. W tym celu naciskamy na ikonkę znajdującą się u góry ekranu.

Screenshot_6Następnie kliknij "Load sprite". Program automatycznie przekieruję cię do wbudowanej galerii. Wybierz jeden z obrazków.

Obiekty deklarujemy, podobnie jak Sprite-y, klikając na ikonkę u góry ekranu.

Screenshot_5

Ukazuję nam się taki widok:

Screenshot_7W okienku z napisem "sprite", jak nietrudno się domyślić wybieramy sprite. Do czego natomiast służą pozostałe dwie kolumny?

To proste: W kolumnie "Event" ustalamy tak zwane zdarzenia np. kolizja z innym obiektem, czy naciśnięcie klawisza. W kolumnie "Action" deklarujemy co ma się wydarzyć, w wypadku powyższych zdarzeń.

Wypróbujmy więc: stworzymy prosty system poruszania się bohatera w czterech kierunkach.

W tym celu naciskamy "Add Event" i "Keyboard"

Screenshot_8Następnie ukazuje nam się takie MENU. Wybieramy klawisze strzałek, czyli right, left, up i down.

Screenshot_9Teraz skoro wszystkie zdarzenia już mamy, nadszedł czas aby bohater, zrobił coś po naciśnięciu klawisza. W tym celu musimy zwrócić uwagę na 3 kolumnę, obok "Action". Znajdują się tam wszystkie akcje, których możemy użyć. Są posegregowane tematycznie, ale nas na razie interesuję tylko pierwsza zakładka.

Screenshot_10Tym samym wybieramy, pierwszą ikonkę z lewej strony, i przeciągamy na pole action.

Screenshot_11Potem klikamy i postępujemy w następujący sposób.

Screenshot_12Postępujemy tak wobec wszystkich, "Event-ów". Aby zobaczyć efekty swojej pracy musimy utworzyć tzw. room, czyli pokój. Aby tego dokonać klikamy na ikonkę na górze.

Screenshot_13Po otworzeniu "roomu" powinien ukazać nam się taki widok. Aby wstawić obiekt postępujmy w następujący sposób:

Screenshot_15

Potem uruchamiamy grę, za pomocą zielonego przycisku na górze.

Screenshot_17

Kliknij. Zapewne twój bohater wyleciał za ekran. Dlaczego? Bo zapomniałeś zdefiniować, co ma się stać gdy nie jest wciśnięty żaden przycisk. Robimy to w ten sposób: Wybieramy zdarzenie "No key", potem dodajemy akcję "Movie Fixed", wybieramy środkowy kwadrat i ustalamy "Speed" na 0.

Screenshot_19Screenshot_20Teraz wszystko powinno działać prawidłowo. Jeżeli udało ci się dotrwać do końca to... gratulacje. Właśnie postawiłeś pierwszy krok w nauce tworzenia gier. Pamiętaj jednak, że przed tobą jeszcze długa droga

© Game Maker
Blox.pl najciekawsze blogi w sieci